2009-ben amikor bevezették az új cégautóadót, sokan lélegeztek fel, hogy “mostantól nem kell útnyilvántartás, mert megfizetjük a cégautóadót!”.
Ez tényleg ilyen egyszerű?
Nézzük az elmúlt 5 év tapasztalatát:
Emlékszem, hogy 2009-ben két táborra oszlott a könyvelők társadalma.
Az egyik azt állította (állítja), hogy cégtulajdonban lévő cégautóra nem kell útnyilvántartás, mert megfizettetik a cégautóadót, a NAV (APEH) is ezt írta le fekete-fehéren. Persze sok felhasználó értett ezzel egyet, hiszen így megspórolták az útnyilvántartás munkáját és költségeit – na meg így kényelmesebb volt.
A másik tábor úgy tartotta (tartja), hogy a fentiek igazak, de mi van akkor, ha bizonyítani kell, hogy a cégautóhoz elszámolt költségeket arra az autóra fordították és nem a családi autóra?
Ezt csak útnyilvántartással lehet bizonyítani!
Fentieknek megfelelően voltak akik továbbra is nyugodtan akartak aludni és vezették tovább ezekre az autókra is az útnyilvántartást, de nyilván a többség hagyta az egészet a fenébe.
Ha összegezni akarom az elmúlt 5 év tapasztalatát – és mivel mi csak az útnyilvántartás témájával foglalkozunk napi 8 órában, elég sok visszajelzés halmozódott fel nálunk – gyakorlatilag úgy tűnik, hogy a NAV ellenőr kedvétől függ, hogy az útnyilvántartást kéri-e vagy sem.
Persze ha mi azt mondjuk, hogy kell útnyilvántartás, akkor részrehajlók vagyunk, ezért a fentieket mondjuk el mindenkinek aki ebben a cipőben jár, és ez alapján mindenki a saját felelősségére dönt.
Ez a blogbejegyzés onnan jutott eszembe, hogy pont ma volt egy olyan vevőnk, akinek cégautója van és kapott egy NAV ellenőrzést, amikor kapásból 2 évre visszamenőleg kérték az útnyilvántartást cégautóra…